Schumacher Packaging zet de koers uit voor
een succesvolle toekomst op lange termijn

Fabriek Wrocław

Ebersdorf bei Coburg, 22 juli 2024 +++ Tegen de achtergrond van de dramatisch versnellende concentratie in de verpakkingsindustrie zet de ondernemersfamilie Schumacher met een vooruitziende blik de koers uit voor een zekere toekomst van het lang gevestigde bedrijf. Hiertoe voert het management vergevorderde gesprekken met potentiële partners. Een eerste overeenkomst voor de Poolse dochteronderneming is net getekend.

Sinds enkele jaren is er sprake van een snelle toename van concentratie en consolidatie in de sector. Dit heeft geleid tot verschillende wereldwijd actieve groepen met een omzet van meer dan 20 miljard euro. Met hun geografische reikwijdte, hun productie- en verkoopkracht en hun kapitaalkracht vormen deze giganten een serieuze bedreiging voor middelgrote, door de eigenaar geleide bedrijven zoals Schumacher Packaging. “Hoewel we een van de snelst groeiende bedrijven en erkende innovatie- en technologieleiders in de industrie in Europa zijn, kunnen we deze veranderende marktomstandigheden niet negeren. Over een paar jaar zal de druk op bedrijven zoals wij met een huidige omzet van ongeveer een miljard euro merkbaar groter zijn dan nu,” legt Björn Schumacher, CEO van de Schumacher Packaging Group, uit.

Bovendien zijn de omstandigheden nog moeilijker geworden sinds het begin van de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne in februari 2022. Sindsdien is het consumentenklimaat in bijna alle grote Europese markten verslechterd als gevolg van politieke en economische instabiliteit en onzekerheid bij de consument. Dit heeft ook geleid tot een dalende vraag in de verpakkingsindustrie. Hoewel alle concurrenten hierdoor zijn getroffen, zijn kleinere en middelgrote bedrijven zoals Schumacher Packaging veel harder getroffen.

De toekomst veiligstellen door partnerschappen met grotere bedrijven

“Tegen deze achtergrond hebben onze analyses en toekomstplannen ons tot de conclusie gebracht dat doorgaan als een onafhankelijk familiebedrijf aanzienlijk meer risico's met zich mee zou brengen dan het voortzetten van het bedrijf in een samenwerkingsverband met een of meer grotere concurrenten,” zegt Schumacher.

Dit komt omdat de internationale omvang van het bedrijf, d.w.z. het aantal locaties en landen en dus de nabijheid van klanten, evenals aanhoudende financiële kracht voor investeringen de beslissende succesfactoren zullen zijn om op de middellange en lange termijn door klanten te worden erkend als een sterke en relevante partner.

Björn Schumacher: “Uit verantwoordelijkheid voor het duurzame concurrentievermogen van ons familiebedrijf voeren we daarom vergevorderde gesprekken met potentiële sterke partners. Met bedrijven die dezelfde ondernemersvisie delen voor onze industrie en die de omvang en kracht hebben om samen met ons actief vorm te geven aan de toekomst van verpakkingen op de lange termijn.”

Verkoop van de Poolse dochteronderneming aan de Spaanse Saica Group

Een dergelijke toekomstbestendige oplossing is al overeengekomen voor Polen. Onlangs is een overeenkomst gesloten met de Spaanse Saica Group voor de overname van de Poolse dochteronderneming van Schumacher Packaging. De overeenkomst omvat alle activiteiten in Polen: het volledige management, alle medewerkers, twee ultramoderne golfkartonfabrieken in Bydgoszcz en Wrocław, twee papierfabrieken in Grudziądz en Myszków, waarvan er één in 2023 volledig is gemoderniseerd, en drie servicecentra. Schumacher Packaging heeft 1.540 mensen in dienst in Polen en behaalde vorig jaar een omzet van 327 miljoen euro. De afronding van de transactie is afhankelijk van de goedkeuring door de Poolse mededingingsautoriteiten en de vervulling van bepaalde voorwaarden.

Met een omzet van ongeveer 3,62 miljard euro in 2023 en een sterke aanwezigheid in 10 Europese landen, heeft Saica de nodige omvang om te overleven in de competitieve omgeving. Björn Schumacher benadrukt: “We zijn erg blij met deze overeenkomst met Saica - zowel voor onze klanten als voor onze Poolse werknemers. Dit is een belangrijke eerste stap voor ons in onze strategie voor de toekomst. Met Saica is er ook een grote culturele nabijheid tussen de twee familiebedrijven, wat een snelle integratie mogelijk maakt.” Beide bedrijven werken met veel passie aan de visie van klimaatneutrale verpakkingen gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. De producten en diensten van beide bedrijven vullen elkaar aan in Polen. Saica dicht ook een gat in zijn reeds uitgebreide geografische dekking in Europa's op zes na grootste economie.

De verzelfstandiging van de dochteronderneming zal geen invloed hebben op de operationele activiteiten van de groep, die dan 2.400 werknemers en 17 locaties in 5 Europese landen (Duitsland, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Italië, Nederland) zal hebben. Dit komt omdat de Poolse organisatie vrijwel onafhankelijk van de andere landenorganisaties zal opereren met een eigen management. De activiteiten gaan door zoals voorheen. “Ook na de afsplitsing van de activiteiten in Polen bevindt Schumacher Packaging zich in een uitstekende positie en is het een sterke partner voor haar klanten op het gebied van leveringszekerheid en innovatie”, aldus Schumacher.

Het doel is om de toekomst van de gehele bedrijvengroep veilig te stellen

Het doel van de lopende gesprekken met potentiële partners is om het gezonde bedrijf, dat in drie generaties is opgebouwd, op middellange termijn te integreren in grotere, meer internationale bedrijven en zo planningszekerheid te creëren voor klanten en werknemers. De verbinding met grotere partners moet ertoe bijdragen om samen nog sterker, nog beter en nog innovatiever op te treden en een nog grotere klantnabijheid te creëren dan Schumacher Packaging alleen zou kunnen bereiken. Björn Schumacher: “Als zelfstandig bedrijf zouden we op de middellange termijn niet meer in staat zijn om het groeimomentum bij te houden dat grotere bedrijven in onze sector realiseren door middel van acquisities en fusies. Met deze vooruitziende beslissing van de ondernemersfamilie zetten we nu echter de koers uit voor een succesvolle toekomst op lange termijn.”